קורונה בהריון

כיצד משפיעה מחלת הקורונה על נשים בהריון

ד"ר לילך כהן, מומחית בגניקולוגיה וילוד,הריון בסיכון, סקירת מערכות, שקיפות עורפית, סקירה מכוונת, אולטראסאונד גניקולוגי

קורונה, הריון ומשכב לידה

כללי

מרבית הנשים בהריון שחלו בקורונה הן אתסמיניות או עם תחלואה קלה. עם זאת, בדומה לשפעת, נשים בהריון נמצאות בקבוצת סיכון לאשפוז, אשפוז בטיפול נמרץ, הנשמה מלאכותית, שימוש באקמו ותמותה. גורמי הסיכון למחלה אימהית קשה- גיל מעל 35, השמנת יתר, יתר לחץ דם כרוני וסכרת טרום הריונית.

מרבית האיגודים הרפואיים ממליצים לתת טיפול בקלקסן לנשים הרות חולות בקורונה, עקב הסיכון המוגבר לקרישיות יתר הן בהריון והן בקורונה.

במידה ואישה חלתה בקורונה בהריון, ויש צורך בטיפול תרופתי, אין מניעה מקבלת סטרואידים, ניתן לשקול לתת חלק מהסטרואידים מהסוג העובר שלייה וחלק מהסוג שאינו עובר שלייה. תרופות אנטי ויראליות אחרות לא נחקרו על נשים בהריון בצורה מסודרת אך נראה שאין מניעה לקבל remdesivir.

סיבוכי הריון בחולות קורונה

הפלה עקב קורונה- לא נראה שיש יותר הפלות לאחר הדבקה בקורונה בתחילת ההריון

מומים עובריים / מום בעובר- לא תוארו מקרים של מומים בעקבות הדבקה בקורונה בהריון

לידה מוקדמת- יש עלייה בסיכון ללידה מוקדמת בהריון, בערך פי 3. העלייה נובעת בחלקה מלידות מוקדמות יזומות עקב מצבה של האם. מדובר בעיקר על לידה מוקדמת בשלבי הפגות המאוחרת (שבועות 34-36). הטיפול בלידה מוקדמת (סטרואידים להבשלת ריאות, מגנזיום להגנה על מח העובר במקרה של פגות קיצונית)- אינם מזיקים לאישה החולה בקורונה.

ניתוח קיסרי- תיתכן עלייה קלה בסיכון.

מהלך הלידה ליולדת חולת קורונה

במידה וחלית בקורונה והגעת לחדר לידה, הצוות שיטפל בך יהיה ממוגן במיגון קורונה מלא. לא לחשוש, כולם יציגו את עצמם ואת תפקידם. ניתן לבקש נוכחות של מלווה אחד, אך הוא יצטרך לשהות בחדר הלידה ולא לצאת ממנו במהלך כל תהליך הלידה. המלווה צריך להיות מודע לסיכוי שיידבק בקורונה עקב שהותו בחדר והוא יכול לבקש ללבוש מיגון מלא.

אין בעיה לקבל אפידורל בלידה ורצוי כמה שיותר מוקדם על מנת להפחית סיכוי להרדמה כללית בהמשך הלידה (במקרה של צורך בניתוח דחוף / צורך בביקורת חלל הרחם).

אין בעיה להשתמש בגז צחוק במהלך הלידה (יותקן מסנן מיוחד נגד וירוסים)

העברת מחלת הקורונה מהאם ליילוד

נדיר שתהיה העברה של הקורונה באופן אנכי (תוך רחמית או במהלך הלידה) מהאם ליילוד. אין קשר בין לידה נרתיקית לסיכון מוגבר להעברה אנכית.

הסיכוי להדבקת היילוד בקורונה לאחר הלידה זהה בין אם הוא הופרד מאימו לאחר הלידה ובין אם הוא נשאר איתה תוך הקפדה על כללי ההיגיינה.

הנקה במהלך מחלת קורונה

מומלץ להמשיך להניק גם אם חלית בקורונה, כיוון שעל פי עבודות עד כה, בדגימות חלב אם לא זוהה קיום של נגיף ויאיבלי (בעל יכולת להדביק ולגרום מחלה). מומלץ לעטות מסכה ולשמור על הגיינת ידיים בעת ההנקה על מנת למנוע הדבקה בתהליך ההנקה שהינו מגע קרוב.

טיפול נגד קרישיות יתר

טיפול בקלקסן ליולדות חולות קורונה, במשכב הלידה, במידה ומצבן קל או אתסמיניות, יינתן על פי מכלול גורמי הסיכון של האישה/